Pages

Tuesday, December 13, 2011

Ombak Rindu - Antara Novel dan Filem



Semalam, aku berpeluang untuk menonton filem Ombak Rindu yang telah lama dinanti nantikan. Seperti yang diuar-uarkan di dada media, filem ini tidak menghampakan. Cuma aku rasa, filem ini tidak sesuai dikategorikan sebagai tayangan umum lantaran terdapa adegan yang kurang sesuai untuk ditonton oleh anak-anak. Tapi mungkin mak bapak sekarang dah open minded kot, berderet jer aku tengok parents yg bawak anak-anak kecik ke panggung semalam.

Pandangan peribadi aku, ternyata aku jatuh cinta pada filem ini yg agak menyentuh sanubari. Manakan tidak, aku telah lama jatuh cinta pada novel nukilan Fauziah Ashaari itu, sekitar tahun 2002-2003. Masih aku ingat, di hari aku membeli novel itu, aku menghabiskan sepanjang malam untuk membacanya. Olahan cerita yang mudah serta plot yang menarik membuatkan aku tidak lepas menyelak dari satu halaman ke halaman yg lain, sehinggalah khatam buku itu dalam satu malam. Begitulah penangan novel Ombak Rindu. Begitu juga semalam, dua jam tayangan di panggung tidak langsung membosankan aku. Tahniah kepada Osman Ali yang berjaya menggarap sebuah novel hingga menjadi salah satu Box Office di Malaysia. Tak mustahil jika Ombak Rindu bakal meraih RM5 juta lagi, based on my observation semalam, untuk tayangan pukul 3.15 di GSC Alamanda yang penuh sesak dengan orang (lantaran org Selangor bercuti!), mmg possible utk kutipan yang lebih tinggi. Sampai nak beli popcorn pun aku beratur dekat 15 min!

Kudos to all crews. Mmg tak mengecewakan la! Aaron Aziz... as usual, lakonan yg bersahaja tapi berkesan. Maya Karin, muka innocent dia tu sesuai la jugak utk watak Izzah tu. Lisa Surihani - berjaya dgn watak Mila sebab memek muka dia masa marah tu best! Yg aku menyampah ialah Azizah Mahzan. Adoiii... siap dgn gaya bercakap ngalahkan Minah Salleh celup. Tak larat aku! Menengokkan pakaian dia dlm OR, teringat plak gambar2 dia berparty dgn Zafrul tu... eiii.. tak menyelerakan langsung...

Dan yg paling aku suka, lokasi penggambaran.. villa tu mmg best... and rumah mak Hariz pun best... suasana dlm kampung... aaaahhh.. kalaula aku ada rumah kg mcm tu.. bestnya..

Itu ajer la komen aku yg panjang lebar nya pasal OR ni. Ini adalah antara filem yg aku sampai mengalirkan air mata (huh!! tak macho langsung!!) masa kat panggung... actually banyak lg pelem yg aku tengok dan basah tudung oiiii!!! tapi malula nak citer.. lain kali ok...

Signing off - mokcik nina

No comments: